Nieuwe richtlijnen vanaf 1 juli

Geplaatst op
30/06/2020
Naar aanleiding van de Nationale Veiligheidsraad op 24/06 zijn zonet de ministeriële besluiten gepubliceerd. In deze e-mail vatten we de belangrijkste updates samen die relevant zijn voor de tennis- en de padelsport en geven we meer info over de financiële ondersteuning die Tennis Vlaanderen geeft aan de clubs. De aangepaste richtlijnen gaan vanaf 1 juli, in voege
Horeca: tot 15 personen per tafel
Enkele weken geleden startte de horecasector opnieuw op. De richtlijnen hiervoor blijven in grote mate dezelfde maar er zijn 2 belangrijke updates:

  • De enige verdere versoepeling betreft de uitbreiding tot maximum 15 (i.p.v. 10) personen per tafel.
  • Organiseert je club een receptie? Dan kan dit enkel wanneer die uitgevoerd wordt door een professionele cateraar, tot 31 juli met maximum 50 personen en vanaf 1 augustus met maximum 100 personen.

We merken dat het enthousiasme van leden om met tennis- en padelpartners een drankje te nuttigen op de club dermate groot is, dat sommige spelers de horeca-regels niet altijd even goed naleven. Om clubs en baruitbaters te ondersteunen in het bewaken van de goede naleving van de regels, stellen we enkele specifieke visuals m.b.t. de clubbar ter beschikking, zowel voor de clubmedewerkers als de leden. Hang deze zeker op in de cafetaria en op het terras, want het is erg belangrijk dat de maatregelen nog steeds correct opgevolgd worden. #keepitsafe

Kleedkamers en douches:mogen terug open vanaf 1 juli (Momenteel nog gesloten)
Vanaf 1/07 mogen kleedkamers en douches opnieuw open, weliswaar onder zeer strikte voorwaarden:

  • Indien het gaat om publieke kleedkamers en douches die gebruikt worden door een constante flow van (individuele) sporters, moeten afstandsregels gerespecteerd worden tussen sporters die niet onder hetzelfde dak leven of die niet tot dezelfde sociale bubbel van max. 15 personen behoren.
  • Bepaal de maximumcapaciteit van de kleedkamer in functie van het garanderen van deze onderlinge afstand.
  • Er moet een duidelijk reinigingsschema opgemaakt worden met frequente schoonmaakmomenten.

We begrijpen dat het niet voor elke club mogelijk zal zijn deze strikte voorwaarden na te leven. Clubs zijn dan ook vrij om kleedkamers en douches ook na 1 juli gesloten te houden.

Opgelet: de heropstart van sanitaire installaties na corona-inactiviteit is niet zonder gevaar (i.f.v. legionellabacterie). Lees er meer over op onze site.

Publiek toegelaten onder strikte voorwaarden
Tot op heden is publiek niet toegelaten op je club. Vanaf 1 juli komt daar verandering in en mag je publiek ontvangen, steeds met regels van social distancing en hygiënemaatregelen.

De term ‘publiek’ wordt als volgt gedefinieerd:

  • Personen rondom de terreinen die naar tennis of padel kijken vallen wel onder de reglementering ‘publiek’.
  • Publiek mag ook stilstaand (statisch staand) zijn, met behoud van de algemene regels m.b.t. social distancing.
  • Horecaklanten, in het clubhuis of op het terras, worden niet als ‘publiek’ beschouwd.
  • Deelnemers aan de activiteit of wedstrijden die zich op de terreinen bevinden, tellen niet mee als publiek.

Voor publiek geldt volgende reglementering:

  • Organiseer je in de maand juli een indoor of outdoor event met minder dan 200 personen publiek? Dan is dat toegestaan en is geen extra toelating van de lokale overheid nodig.
  • Vanaf meer dan 200 personen publiek is een voorafgaande toelating van de gemeentelijke overheid noodzakelijk. In dat geval zal het evenement de COVID Event Risk Tool moeten doorlopen. De lokale overheidsdiensten kunnen dan toestemming geven om voor outdoor events tot 400 personen publiek te ontvangen in de maand juli of tot 800 personen publiek in de maand augustus. Voor indoor events is het maximum aantal personen publiek beperkt tot 200 personen in de maand juli en 400 personen in de maand augustus.
  • Het maximum publiek betreft het aantal personen publiek die op eenzelfde moment aanwezig zijn.
  • De club is zelf verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de publieksaantallen niet overschreden worden. We raden aan een steward aan te duiden om dit in goede banen te leiden.
Clubactiviteiten en tornooien: update maatregelen
Eerder communiceerden we al een protocol dat als leidraad kan dienen bij de organisatie van clubactiviteiten. Voor activiteiten die plaatsvinden vanaf 1 juli gelden volgende aangepaste richtlijnen:

  • Voor horeca en individuele sociale contacten worden de bubbels aan tafel uitgebreid naar 15 (i.p.v. 10) personen.
  • Activiteiten in clubverband, in aanwezigheid van een trainer of meerderjarige toezichter, kunnen doorgaan met maximum 50 deelnemers.
  • Vanaf meer dan 200 personen publiek is een voorafgaande toelating van de gemeentelijke overheid vereist. In dat geval zal het evenement de COVID Event Risk Tool moeten doorlopen.
  • Voor tornooien is er geen limiet op het aantal deelnemers.
  • Organiseert je club een activiteit (lessen, stage, competitie of andere activiteit) waarbij je publiek verwacht? Hou dan rekening met de specifieke richtlijnen voor horeca en publiek (zie hoger).
  • Hou er rekening mee dat zowel horeca als wedstrijden niet meer mogen plaatsvinden tussen 1u ‘s nachts en 6u ‘s morgens.

 

Geplaatst op
30/06/2020